۹ مهر، ۱۳۹۶

بیماری دژنراتیو دیسک

بیماری دژنراتیو دیسک چیست؟ بیماری دژنراتیو دیسک یکی از اصلی ترین و در عین حال ناشناخته ترین عوامل کمر درد به حساب می آید. بسیاری از بیمارانی که علت کمر دردشان بیماری دژنراتیو دیسک تشخیص داده شده ، از این تشخیص تعجب می کنند!  در ذهن این بیماران سوالات متعددی شکل می گیرد :
۱-    اگر من در دهه ۳۰ عمر دچار بیماری دژنراتیو دیسک شده ام در سنین بالا چه وضعیتی خواهم داشت ؟
۲-    آیا ممکن است بیماری من به وضعیت وخیمی ختم شود ؟ آیا ممکن است من ویلچر نشین شوم؟
۳-    آیا من مجبورم فعالیت هایم را محدود کنم ؟
۴-    آیا من می توانم همچون گذشته ورزش کنم؟
۵-    آیا بیمار ی دژنراتیو دیسک به سایر قسمتهای مهره ها سرایت خواهد کرد؟
۶-    آیا بیماری من منجر به آسیب دائمی بدنم خواهد شد ؟

بیماری دژنراتیو دیسک یک نام بی مسمی

استفاده از دو کلمه “بیماری” و “دژنراتیو” موجب نگرانی و تشویش خاطر افراد مبتلا به این نوع کمر درد شده است .  بر خلاف نام بیماری این عارضه به طور محض دژنراتیو نیست و واقعا یک بیماری به حساب نمی آید!
بسیاری از بیماران با شنیدن کلمه “دژنراتیو” از آینده خود نگران می شوند .  در حالیکه تغییرات دژنراتیو با افزایش سن پیشرفت می کند کمر درد حاصل از این تغییرات به طور معمول پیشرفت نمی کند و غالبا این کمر درد بهبود می یابد .
بسیاری از افراد مبتلا به این نوع کمر درد از شنیدن کلمه “بیماری” دچار نگرانی می شوند . کلمه بیماری در این افراد یک نام بی مسمی است ! این عارضه مطلقا بیماری نیست بلکه یک فرایند طبیعی وابسته به سن است که می تواند باعث ایجاد درد شود .
تخریب دیسک یک فرایند طبیعی است که در همه افراد وجود دارد اما شدت تخریب در افراد متفاوت است . در بسیاری از افراد تخریب طبیعی دیسک منجر به بروز علائم نمی شود . از سوی دیگر شدت علائم تخریب در همه افراد یکسان نیست .

بیماری دژنراتیو دیسک
بیماری دژنراتیو دیسک

علاوه بر نتایج حاصل از بررسی MRI ، بیماری دژنراتیو دیسک دارای علائم و نشانه های بالینی مشخصی است . یک فرد مبتلا به بیماری دژنراتیو دیسک به طور معمول یک فرد فعال و سالم است که در دهه ۳۰ یا ۴۰ عمر خود قرار دارد . به طور معمول درد بیمار مبتلا به بیماری دژنراتیو دیسک شدید و پیوسته نیست. در صورت شدید و پیوسته بودن درد باید تشخیص های دیگر مد نظر قرار گیرد . به طور معمول درد بیمار با فعالیت مرتبط است و به طور ناگهانی شعله ور می شود سپس درد تسکین یافته و در حد کمی باقی می ماند ممکن است درد به طور کامل قطع شود .

علائم شایع در بیماری دژنراتیو دیسک:

۱-    درد بیمار در حالت نشسته بیشتر می شود زیرا در این حالت فشار روی دیسک های کمری سه برابر بیشتر است.
۲-    برخی فعالیت ها از جمله نشستن ، خم شدن و چرخیدن (پیچش) باعث تشدید درد می شود .
۳-    قدم زدن و حتی دویدن ممکن است باعث تسکین درد بیمار شود .
۴-    درد بیمار با تغییر وضعیت مرتب بدن بهتر می شود . به طور معمول خوابیدن به شکم به دلیل بر داشته شدن فشار روی دیسک های بین مهره ای بهترین وضعیت برای بیمار است .

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *