۹ مهر، ۱۳۹۶

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی Spinal Stenosis به معنای کاهش فضای خالی کانال نخاعی یا سوراخهای بین مهره ای است که محل عبور رشته های اعصاب نخاعی است. تنگی کانتال غالبا در ستون فقرات گردنی و کمری دیده می شود . در حالی که در برخی از بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی نشانه و علامتی دیده نمی شود تنگی کانال می تواند باعث درد ، بی حسی ، پارستزیا ، ضعف عضلانی و مشکلات کنترل ادار و مدفوع شود . تغییرات دژنراتیو که با افزایش سن در مهره ها ایجاد می شود و استرس های مکانیکی مداوم روی مهره ها از اصلی ترین عوامل ایجاد تنگی کانال نخاعی است. گاهی دیسکوپاتی های مزمن یا لیزخوردگی مهره ها Spondylolisthesis می تواند باعث تنگ شدن کانال نخاعی و فشار روی طناب نخاعی یا رشته های عصبی شود . گاهی تنگی کانال نخاعی ممکن است منجر به علائم جدی زیر شود:

  • Numbness بی حسی
  • Weakness ضعف و آتروفی عضلانی
  • Incontinence بی اختیاری ادرار
  • Paralysis فلج عضلانی

در برخی موارد به دلیل فشار روی رشته های عصبی و مشکلات جدی بیمار لازم است مداخله جراحی صورت گیرد .

تنگی کانال نخاعی
تنگی کانال نخاعی

درمان فیزیوتراپی در تنگی کانال همانند سایر مشکلات اسکلتی و عضلانی شامل الکتروتراپی ، کرایوتراپی ، ترموتراپی ، تمرین درمانی ، تجویر عصا یا واکر  و درمانهای دستی است. تمرین درمانی مناسب مهمترین مداخله فیزیوتراپی در بیماران با سابقه تنگی کانال نخاعی است. طراحی تمرینات مناسب مهمترین رسالت فیزیوتراپیست به شمار می رود .

معاینه دقیق بیمار و بررسی موقعیت هائی که منجر به افزایش فشار روی ریشه های عصبی می شود در طراحی پلان تمرین درمانی تاثیر شایان توجهی دارد.

در کلینیک فیزیوتراپی امین برنامه تمرین درمانی شامل تمرینات متنوعی است که بر اساس علائم و شرایط بیمار طراحی شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *