۹ مهر، ۱۳۹۶

فیزیوتراپی در فلج های زایمانی

درمان فیزیوتراپی در فلج های زایمانی درمانی ضروری و اجتناب ناپذیر است . یکی از مشکلات و بیماریهای نسبتا شایع در کودکان فلج های زایمانی است . فیزیوتراپی اولین و مهمترین مداخله درمانی در نوزادان و کودکان مبتلا به این بیماری به حساب می آید. آسیب شبکه عصبی بازوئی ضمن مانورهای زایمانی بویژه در زایمانهای دشوار منجر به مشکلات حرکتی در اندام فوقانی و شانه نوزاد می شود . شدت آسیب عصب از آسیب های جزئی تا قطع کامل شبکه عصبی بازوئی متغییر است. فلج های زایمانی بر حسب سطح عصبی آسیب دیده به دو نوع Erb و Klumpke تقسیم می شود . در فلج نوع ارب Erb’s Palsy رشته های فوقانی شبکه عصبی بازوئی ضمن مانورهای زایمانی دچار آسیب می شود (C5 – C6). در فلج نوع کلامپکه Klumpke’s Palsy آسیب به رشته های پایینی (C8-T1) شبکه عصبی بازوئی وارد می شود .

فلج های زایمانیزمان شروع مداخلات فیزیوتراپی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده در نتیجه درمان می باشد. هر چه درمانهای فیزیوتراپی سریعتر آغاز شود نرخ موفقیت درمان بالاتر خواهد بود . مداخلات فیزیوتراپی شامل اسفاده از مدالیته های درمانی (بویژه الکتروتراپی) ، ماساژ ، PNF و تمرین درمانی است. آموزش مناسب والدین و جلب همکاری آنان در فرایند درمان از مهمترین پیش شرطهای موفقیت درمان فیزیوتراپی به شمار می رود . به دلیل استفاده از روشهای درمانی مناسب ، آموزش دقیق والدین ، ارتباط مناسب با نوزادان و کودکان نیازمند درمان و رعایت اصول علمی نتیجه درمان در فیزیوتراپی امین غالبا عالی است. (بویژه در مواردی که تعامل و همکاری والدین با تیم درمان مناسب باشد).

غالبا بیماران مبتلا به فلج ارب نسبت به بیماران مبتلا به فلج کلامپکه پیش آگهی بهتر و نتایج درمانی مطلوب تری دارند.

والدین گرامی! در صورتیکه نوزاد شما دچار این بیماری است بدون نگرانی و به طور جدی درمان فیزیوتراپی را پیگیری کنید. در صورت همکاری شما و دریافت درمان فیزیوتراپی مناسب ، نتیجه درمانی بسیار خوب و موفقیت آمیز خواهد بود .

چنانچه نیاز به راهنمائی دارید از طریق تلفن یا مراجعه حضوری پاسخگوی شما خواهیم بود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *