۹ مهر، ۱۳۹۶

سوزن خشک Dry Needling

سوزن خشک (درای نیدلینگ) یکی از روشهای درمانی فیزیوتراپی برای درمان دردهای میوفاشیال ناشی از تریگر پوینت های عضلانی است در این روش درمانی سوزنهای طب سوزنی توسط فیزیوتراپیست از طریق پوست به ناحیه مورد نظر در عضله مبتلا وارد می شود . این روش درمانی جزو درمانهای کاملا تهاجمی به شمار نمی رود . در درمان سوزن خشک صرفا از سوزن استفاده می شود و هیچ ماده داروئی به ناحیه درمان تزریق نمی گردد . این درمان بر خلاف طب سوزنی که یک درمان سنتی چینی است درمانی غربی و مبتنی بر شواهد علمی است. گاهی این درمان با عنوان Intramuscular Stimulation معرفی می شود. هنگام انجام این تکنیک درمانی با ورود نوک سوزن به محل تریگر پوینت عضلانی ، یک تحریک مکانیکی و در نتیجه یک انقباض عضلانی local twitch response یا LTR صورت می گیرد. این رفلکس غیرارادی باعث آزاد شدن واسطه های شیمیائی در محل تریگر پوینت و کاهش درد بیمار می شود.

با وجود اثر بخشی سریع سوزن خشک در رفع دردهای میوفاشیال ؛ این درمان صرفا بخشی از یک پلان درمانی فیزیوتراپی به شمار می رود . جایگزین کردن سوزن خشک به جای مداخلات اصلی فیزیوتراپی و بی توجهی به مهمترین رسالت فیزیوتراپیست یعنی تمرین درمانی امری غیر علمی قلمداد می شود.

درمان سوزن خشک
درمان سوزن خشک
مهمترین نکته در انجام درمان سوزن خشک ؛ معاینه دقیق بیمار و انتخاب مناسب کاندید درمان و تعیین محل دقیق تریگر پوینت قبل از اعمال سوزن می باشد. در انجام این درمان همانند سایر مداخلات طبی لازم است موارد منع مصرف مد نظر تراپیست قرار گیرد . 

در کلینیک فیزیوتراپی امین این درمان پس از معاینه دقیق بیمار و انجام آلگومتری عضلانی  این روش درمانی به عنوان بخشی از یک پلان درمانی کامل انجام می شود .

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *