۹ مهر، ۱۳۹۶

شاک ویو درمانی

شاک ویو تراپی Extracorporeal Shock Wave Therapy یا (ESWT) روش درمانی جدیدی است که در آن با استفاده از امواج صوتی پر قدرت ، درد و التهاب ناشی از برخی بیماری های سیستم عضلانی و اسکلتی کاهش می یابد. یک شوک ویو یا موج شوکی نوعی موج قوی ولی بسیار کوتاه مدت است . مثال هایی از این نوع موج های شوکی موج ایجاد شده در هنگام رعد و یا موج ایجاد شده در هنگام شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیما است. تکنولوژی این سیستم بسیار شبیه آن چیزی است که در دستگاه های سنگ شکن کلیه استفاده می شود. از جمله موارد کاربرد درمان با شاک ویو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پلانتار فاشیایتیس در بیماران با علائم خار پاشنه
  • تاندونیت آشیل
  • تاندونیت کلسیفیه شانه
  • پاتلار تاندونیت زانو
  • تنیس البو
  • گلفرز البو
  • شکستگی های جوش نخورده
  • مورتون نوروما

به نظر می رسد مکانیسم اثر شاک ویو تراپی ، ایجاد پارگی های بسیار ریز میکروسکوپی در بافت تحت درمان بر اثر ضربه شدید موج شوکی است. این پارگی های ظریف موجب آزاد شدن موادی از بافت تحت درمان می شود. این مواد به نوبه خود موجب افزایش مویرگ های بافت و انتقال سلول های ترمیم کننده از طرف بدن به محل آسیب دیده می گردد و بدین وسیله روند ترمیم و بهبودی در بافت مورد نظر فعال می شود.

در حال حاضر درمان شاک ویو فقط برای درمان التهاب فاشیای کف پا و تنیس البو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا FDA تائید شده است!

شاک ویو الکتروپنوماتیک
شاک ویو الکتروپنوماتیک

هنگام شاک ویو درمانی فیزیوتراپیست ، پروب (اپلیکاتور) دستگاه را بر روی پوست محل درمان قرار می دهد. (محل درمان قبلا به ژل اولتراسونیک آغشته شده است) و از طریق آن امواج صوتی پرقدرت را به درون بدن می فرستد.  فرایند درمان بین ۱۰  الی ۲۰ دقیقه طول می کشد. گاهی ضمن درمان و پس از آن بیمار در محل اعمال شوک احساس درد و ناراحتی می نماید. برخی از بیماران شروع علائم بهبودی را روز بعد از اعمال اولین جلسه شاک ویو گزارش می کنند. غالبا ۲ تا ۶ جلسه درمانی شاک ویو کافی است. بهتر است جلسات درمانی به صورت هفتگی انجام شود . شاک ویو انواع مختلفی دارد : فوکال focus ESWT ، رادیال Radial ESWT و پلانار planar ESWT

دستگاه شاک ویو موجود در کلینیک فیزیوتراپی امین از نوع الکتروپنوماتیک است و هر سه موج ذکر شده فوق را پشتیبانی می کند. در فیزیوتراپی امین هزینه درمان شاک ویو بر اساس تعرفه های مصوب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی کشور محاسبه می شود .

یکی از مهمترین کاربردهای درمانی شاک ویو درمان شکستگی های جوش نخورده است. بر اساس تجربه ؛ استفاده همزمان از این مدالیته و پالس الکترومگنتیک فیلد دارای اثر بخشی فوق العاده است. 

گاهی لازم است شاک ویو به همراه سایر مدالیته های فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گیرد.

در صورت نیاز به توضیحات بیشتر با کلینیک تماس بگیرید!

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *