۹ مهر، ۱۳۹۶

تحریک الکتریکی مغز tDCS

درمان تحریک الکتریکی مغز tDCS یک روش درمانی غیر تهاجمی در بیماران نورولوژیک می باشد. در این روش درمانی بر اساس هدف درمان ، مناطق مختلف مغز با استفاده از تحریک الکتریکی مستقیم و کنترل شده تحریک می شود . یکی از مهمترین کاربردهای این روش درمانی تحریک منطقه حرکتی مغز Primary Motor Cortex و تحریک مرکز تکلم در بیماران مبتلا به سکته مغزی Stroke می باشد .

مطالعات نشان می دهد این تحریک می تواند عملکرد شناختی اشخاص سالم را افزایش دهد . همچنین تحریک الکتریکی مستقیم مغز tDCS می تواند  قدرت یادگیری زبان و تکلم ، توانایی حل محاسبات ریاضی ، گستره توجه ، حل مسئله و حافظه شخص را نیز تقویت نماید.

تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم
تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم

کلینیک فیزیوتراپی امین به یک دستگاه مدرن و پیشرفته tDCS مجهز است . انجام تمرین درمانی اصولی تحت نظر تراپیست با تجربه ،  مکمل این درمان می باشد. می توان همزمان با درمان تحریک الکتریکی مغز از دستگاه الکترومگنتیک فیلد نیز استفاده نمود.

در درمان تحریک الکتریکی مغز از جریان مستقیم با شدت کم (بین ۰/۵ تا ۲ میلی آمپر) استفاده می شود . گاهی اثرات آنی این درمان طی ۵ تا ۹۰ دقیقه پس از اعمال جریان دیده می شود . زمان درمان در هر جلسه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است . طبق تحقیقات انجام شده حداقل زمان موثر درمان ۵ دقیقه است.

رایج ترین روش الکترودگذاری برای بهبود فعالیت شناختی مغز و افزایش هوشیاری ؛ قرار دادن قطب مثبت (آند / الکترود قرمز) روی ناحیه پری فرونتال کورتکس سمت چپ (L-DLPFC – F3) و قرار دادن الکترود منفی (کاتد / الکترود مشکی) روی ناحیه فرونتوپولار (Fp2) راست (بالای ابروی راست) است . در این روش درمان شدت جریان ۱ میلی آمپر و زمان درمان ۲۰ دقیقه است.

برای تحریک کورتکس حرکتی مغز در بیماران استروک قطب آند (الکترود قرمز) روی ناحیه Ipsilesional / C3 و قطب کاتد (الکترود مشکی) روی ناحیه Contralesional / C4 قرار داده می شود. 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *