۹ مهر، ۱۳۹۶

درد و مشکلات زانو

امروزه درد زانو یکی از شایعترین مشکلات ارتوپدی است که نیاز به مداخله فیزیوتراپی دارد. فاکتورهای متعددی در میزان شیوع ناراحتی های زانو در افراد میانسال و مسن دخیل است. نرخ بالای تصادفات در کشور (که غالبا با شکستگی های اندام تحتانی همراه است) ، آسیب های ورزشی ، کم حرکتی و بد حرکتی از جمله مواردی است که شیوع مشکلات و ناراحتی های زانو را دامن می زند. در بیشتر موارد (با یا بدون عمل جراحی) فیزیوتراپی مهمترین و تعیین کننده ترین نقش در کاهش درد بیمار و بازگشت وی به زندگی طبیعی را ایفا می کند. مداخلات فیزیوتراپی در بیماران با درد و مشکلات زانو استفاده از مدالیته هایی نظیر TENS ، IF ، US ، Laser ، شاک ویو و مگنت PEMFS ، درمانهای دستی و تمرین درمانی مناسب و موثر است. تمرین درمانی مناسب مهمترین مداخله فیزیوتراپی در بیمارهای زانو به حساب می آید.از جمله مواردی که نیاز به مداخله جدی فیزیوتراپی وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نقش پیشگیرانه فیزیوتراپی در بیمارها و مشکلات زانو را نباید نادیده گرفت. امروزه درمان فیزیوتراپی به خط مقدم درمان یعنی آموزش و پیشگیری تغییر مکان داده است . ارائه آموزش های مناسب توسط فیزیوتراپیست می تواند در کاهش چشمگیر درد و مشکلات زانو نقش آفرین باشد. زانو یکی از آسیب پذیرترین مفاصل بدن در فعالیت های ورزشی به حساب می آید. همین امر باعث شده تا بخش عمده ای از مراجعین کلینیک های فیزیوتراپی را ورزشکاران با آسیب زانو تشکیل دهد.

در بیماران با سابقه جراحی بازسازی لیگامان صلیبی فیزیوتراپی دارای مهمترین نقش است. درمان فیزیوتراپی مناسب می تواند به بازگشت بیمار به زندگی طبیعی (بازگشت ورزشکار به میدان ورزشی) منجر شود . در حالیکه بهترین پروسه جراحی بدون فیزیوتراپی مناسب نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت!

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *