۹ مهر، ۱۳۹۶

هیپرهیدروز یا تعریق زیاد

هیپرهیدروز به افزایش غیر طبیعی عرق بدن اطلاق می شود . فرایند تعریق برای تنظیم دمای بدن است گاهی این فرایند تحت تاثیر عوامل روحی و روانی ، استرس ، عوامل اجتماعی و هیجانی بیش از حد طبیعی است از این رو به این بیماری “نقص خاموش” اطلاق می شود . هیپرهیدروز در مناطق خاصی از بدن نظیر کف دست و پا ، زیر بغل و کشاله ران بیش از سایر مناطق دیده می شود . (در این مناطق غدد عرق تجمع بیشتری دارد) علت این بیماری به درستی مشخص نیست. هیپرهیدروز به نوع مادرزادی و اکتسابی تقسیم می شود . باید بین هیپرهیدروز اولیه و ثانویه افتراق قائل شد.

هیپرهیدروز (تعرق زیاد)
هیپرهیدروز (تعریق زیاد)

هیپرهیدروز ثانویه در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد و ممکن است ناشی از دیابت ، اختلال غدد تیروئید یا هیپوفیز ، تومور ف نقرس ، یائسگی ، مسمومیت یا مصرف داروهای خاص باشد.

درمان فیزیوتراپی در هیپرهیدروز شامل یونتوفروزیس آب (Iontophoresis) است. غالبا یونتوفروزس در درمان هیپرهیروز دست ها و پاها مورد استفاده قرار می گیرد اما استفاده از این روش در درمان هیپرهیدوز زیر بغل و ناحیه کشاله ران نیز توصیه شده است. بسیاری از بیماران از این درمان نتیجه بسیار مطلوب کسب می کنند.

این فرایند درمانی تهاجمی نیست و بیمار ضمن درمان احساس نامطلوب ندارد. به طور معمول ده جلسه درمانی برای این بیماران کافی است. زمان درمان برای هر ناحیه درمان حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد. همزمان با درمان یونتوفروزیس بیمار آموزش های ضروری لازم را کسب می نماید (از طریق بیوفیدبک یا مشاوره مستقیم)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *