۹ مهر، ۱۳۹۶

کمردرد و دردهای سیاتیکی

کمر درد و دردهای سیاتیکی شایعترین درد اسکلتی و عضلانی در تمامی جوامع به حساب می آید . بیشتر افراد در دوران زندگی خود سطحی از کمر درد را تجربه می کنند . گرچه در بیشتر موارد عامه مردم و حتی پزشکان دردهای کمر و سیاتیک را ناشی از دیسکوپاتی و مشکلات دیسک های بین مهره ای می دانند کمر درد دارای انواع و علت های بسیار متنوعی است . در فیزیوتراپی مدرن کمر درد صرفا نتیجه مشکلات دیسک مهره ای قلمداد نمی شود . تغییر نگرش پزشکی نوین بویژه فیزیوتراپی مدرن از “نگرش ساختاری” به “نگرش فانکشنال و عملکردی” تعریف کمر درد  و دردهای سیاتیکی را تغییر داده است. کمر درد و دردهای سیاتیکی امروزه به عنوان یک سندرم حرکتی Movement Impairment Syndrome تحت درمان فیزیوتراپی قرار می گیرد . تغییر در تعریف بیماری منجر به تغییر در روش درمان و مداخلات فیزیوتراپی شده است.

فیزیوتراپی در کمردرد و دردهای سیاتیکی
فیزیوتراپی در کمردرد و دردهای سیاتیکی

امروزه حفظ عملکرد طبیعی تمامی عناصر موجود و موثر در ستون فقرات کمری ، لگن ، شکم و حتی مناطق دیگر ستون فقرات مد نظر فیزیوتراپیست قرار دارد. مداخلات فیزیوتراپی به مدالیته های الکتروتراپی و تمرینات “ویلیامز” خلاصه نمی شود . تمرین درمانی این بیماران با توجه به شرایط فانکشنال بیمار طراحی می شود . رفع کوتاهی گروه های عضلانی نظیر عضلات خلفی ران و ساق ، تقویت گروه های عضلانی ضعیف مانند عضلات شکم و عضلات ناحیه گلوتئال ، ایجاد بالانس عضلانی بین گروه های عضلانی موثر در ناحیه ستون فقرات کمری ، اصلاح پاسچر و … از مهمترین اهداف فیزیوتراپی در بیماران مبتلا به کمر درد به شمار می رود .

علاوه بر این لازم است دردهای میوفاشیال Myofascial Pain به عنوان شایعترین دردهای اسکلتی و عضلانی همواره مد نظر فیزیوتراپیست باشد . نقاط تریگر در عضلات پاراورتبرال ، عضلات شکمی ، عضله کوادراتوس لومباروم ، عضلات گلوتئال و پیریفورمیس از شایع ترین عوامل دردهای ناحیه کمر ، درد سیاتیک  و درد ناحیه ساکروایلیاک می باشد. در کلینیک فیزیوتراپی امین مهمترین مداخلات درمانی در بیماران با سابقه کمر درد و دردهای سیاتیکی شامل موارد زیر است:

  • الکتروتراپی (به همراه مدالیته های گرمائی یا سرمائی)
  • لیزردرمانی
  • مگنتوتراپی
  • تمرین درمانی (مهمترین مداخله درمانی)
  • درمانهای دستی و ماساژ
  • اصلاح پاسچر
  • تیپینگ
  • آموزش بیمار . خانواده (آموزش فعالیت های فانکشنال و الگوهای صحیح حرکتی)
  • و …

بدیهی است برنامه درمانی فیزیوتراپی در اینگونه بیماران با توجه به علت بیماری متنوع و متفوت خواهد بود .

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *