۹ مهر، ۱۳۹۶

یونتوفروزیس

یونتوفروزیس

یونتوفروزیس یکی از روش های درمان فیزیوتراپی است که در آن از طریق جریان مستقیم یا گالوانیک دارو یا مواد شیمیایی را از طریق پوست وارد بدن می کنند . گاهی به این روش درمانی تزریق بدون سوزن می گویند. این درمان یک روش درمانی جدید نیست . ماده داروئی مورد استفاده در یونتوفروزس غالبا دارای غلظت بالا است. با وجودیکه این روش درمانی جزو درمانهای الکتروتراپی طبقه بندی شده است توسط سایر متخصصان پزشکی نظیر دندانپزشکان ، فیزیولوزیست ها و متخصصان علوم آزمایشگاهی نیز به کار گرفته می شود . ماده داروئی مورد استفاده در یونتوفروزیس باید ماهیت یونی (بار منفی یا مثبت) داشته باشد.

در کلینیک فیزیوتراپی امین از یک دستگاه مدرن الکتروتراپی ساخت شرکت زایمر آلمان برای درمان هیپر هیدروز استفاده می شود. خروجی جریان از طریق یک مانیتور بزرگ قابل رویت است .

یونتوفروزیس
یونتوفروزیس

هنگام انجام درمان یونتوفروزیس ماده داروئی روی الکترود با بار مشابه قرار داده می شود بدین معنی که اگر داروی مورد استفاده دارای بار الکتریکی و قطبیت منفی است باید آن را از طریق کاتد (قطب منفی) به بدن وارد نمود. اعتقاد بر این است که حداکثر نفوذ دارو از طریق جریان کمتر از یک میلی متر است و توزیع دارو یا ماده شیمیائی در عمق بیشتر ناشی از جریان خون موضعی در ناحیه درمان است.

همانگونه که ذکر شد در این روش درمانی از جریان مستقیم یا کالوانیک استفاده می شود . دامنه جریان مورد استفاده یک تا چهار میلی آمپر است و زمان درمان غالبا ۲۰ تا ۴۰ دقیقه می باشد.

چگالی جریان هنگام استفاده از الکترود منفی (کاتد) نباید بیشتر از ۰/۵ میلی آمپر بر سانتی متر مربع باشد و هنگام استفاده از الکترود مثبت (آند) چگالی جریان نباید بیشتر از ۱ میلی آمپر بر سانتی متر مربع باشد.

به عنوان مثال اگر جریان دو میلی آمپر از طریق الکترود ۶ سانتی متری اعمال شود چگالی جریان از طریق فرمول زیر محاسبه می شود :

۲(mA)/6(cm2) = 0.33mA/cm2

بنابراین جریان مورد استفاده در مثال فوق برای هر دو قطب مثبت و منفی در محدوده امن قرار دارد!

از کاربردهای بالینی یونتوفروزیس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تاندونیت های کلسیفیه شده
  • اسپاسم عضلانی و حساسیت زیاد اعصاب محیطی
  • هیپرهیدروز (تعریق غیر طبیعی)
  • تنیس البو و گلفرز البو
  • زخم های باز
  • درد عضلات و مفاصل

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *